lördag 31 december 2011

2011 - Topplista

En gång om året är det roligare vara skivbloggare än bokbloggare. Det är nu, när det nalkas nyår. Då är det bland skivfolket självklart att ha topplistor, årsbästa om album, låtar och artister. Bland bokfolk är det ju inte alls lika självklart, kanske till och med förkastligt som inte tillräckligt fint. Men, topplistor är roliga och min första topp 5 lista för år 2011 får bli den här:

Topplistan över böcker eller bokhändelser att minnas från 2011

1. Karl-Ove Knausgård
För att jag upptäckte hans författarskap och för han dominerade både boklådor och tidningar.

2. Tomas Tranströmer
Ja, för att han äntligen fick Nobelpriset.

3. Ann Heberlein
För att hon skrev en bok och för att hon är läsvärd och klartänkt.

4. Harry Potter
Därför att han gjorde entré i både bokformat och filmformat här hemma.

5. Babel
För att han slutar programledaren och för att de troget kämpar på i televisionen.

6. Arne Dahl
För att jag, sent omsider, vågade mig på hans deckare och hittade en ny deckarfavorit.

7. David Lagercrantz
För jag upptäckte den riktigt bra Syndafallet i Winslow och för att han, via Zlatan, dominerade topplistorna under hösten 2011.

8. Julia Donaldson
En fantastisk barnboksvärld av färgstarka bilder, rim, och historier med finurliga vinkar.

Gott nytt år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar