tisdag 27 december 2011

2011 - Noveller

Noveller -  ett förtjusande format.
Men, ändå, summerar jag noveller år 2011 så kan det kort summeras -
Alice Munro.
Ja, några andra noveller som ens kom i närheten av hennes ramlade jag inte över under 2011. Ska jag vara petig läste jag nog de flesta av hennes noveller redan 2010, men det gick alldeles utmärkt att ta dem ett varv till. Riktigt, riktigt bra helt enkelt.
Annars var väl årets novellgrej att ett trevligt litet förlag satsade på att man skulle kunna köpa sig en liten novell i sin lokala pressbyrå. Här i staden blev det väl kortlivat och inte hittar jag de här fina böckerna hos presshandlaren, men en fin idé var det. Det fanns några halvintressanta titlar första vändan, främst Jens Liljestrand som inte alls är så dum novellförfattare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar