lördag 24 december 2011

2011 - Läsupplevelse

En försommardag, tillräckligt varm för att njuta av att vara i solen men fortfarande så kallt att skuggplatserna känns som BURR. Jag har varit på universitetsbiblioteket och lämnat tillbaka ett par faktaböcker och hade tid över så ägnade en stund åt diverse nyheter på en hylla. Bland alla faktaböcker i obskyra ämnen fanna jag andra delen av Knausgårds Min kamp, då rätt så nyutgiven.

Jag ska om en stund in på något slags möte, men det är för tidigt att gå dit men för lite tid att åka tillbaka till jobbet. Därför smiter jag in på gården mellan några anonyma höghus, hittar en bänk i solen och testar början på Knausgårds bok. Och, den är fantastisk! Fantastisk! Han har fångat precis just det där hur det är att vara småbarnsförälder, all härlighet och samtidigt alla de där planerna som aldrig blir som man tänkt utan slutar med ett stort blöjbyte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar