söndag 1 januari 2012

2011 - Boktolva 2012

Årets första dag 2012 och en kombinerad tillbakablick över författare som inte blev lästa i år heller och samtidigt ett hopplock av författare jag ska försöka läsa 2012.
Boktolva är ett begrepp som jag lånar från den här bloggen och är någon slags utmaning att få läst författare som liksom bara blivit stående i bokhyllan eller funnits i bakhuvudet. Ursprungsidén är att beta av ett namn från listan per månad, men det tror jag inte jag lyckas med utan jag är nöjd om jag kan bocka av några stycken när året är slut. På min lista hamnar hursomhelst 13 namn, ett för varje månad och så blev det etrt extra.

Så, min boktolva för 2012 är den här:

Muriel Barbery

Sigrid Combüchen

Jonathan Franzen

Siri Hustvedt

Halldór Laxness

Bodil Malmsten

Amos Oz

Philip Roth

Sciene Fiction som inte är Philip K Dick

Sara Stridsberg

Antonio Tabucci

Markus Zusak

Vara med och läsa och bokcirkla om någon bok på bokcirkelonline

Listan är inte helt sann mot ursprungsidéen, det blev inte bara författare utan även science fiction som genre och bokcirkelprojektet fick vara med. Dessutom får jag ju bekänna att jag faktiskt har läst Hustvedt, men det var så länge sedan att det inte räknas längre...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar