lördag 26 februari 2011

Dag 11 - En bok jag hatade

Hat är ett starkt ord.
Jag vet inte om så många böcker förtjänar ett så starkt omdöme. Böcker är ju per definition en god företeelse. Åtminstone för mig vill säga, men det kanske inte är så enkelt som jag tänker... Kanske finns det böcker som är riktigt värda att hata... Mein kampf? Ett antal böcker i självhjälpsgenren, där känslan är att man mest vill tjäna pengar? The Game för den verkar ha en lite unken syn på tjejer och samliv? Spekulerande böcker om brott, där syftet också är att tjäna pengar? Kanske finns det någon bok där som verkligen är värd att hata.

Jag utser nog ändå Änka i ett år av John Irving som min hatbok idag. Varför? Jo, det var en så riktigt dålig bok, ointressant och ordrikt uppblåst. Det i kombination med någon intervju jag läste med Irving där han verkade ha en självbild som Den Store Amerikanske Författaren gjorde att jag stör mig enormt på honom och hans bok. (Jag har aldrig läst något annat av Irving, men sett filmen Ciderhusreglerna som inte heller gladde mig.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar