lördag 12 februari 2011

Dag 04 - Favoritbok i den favoritserie

Bästa boken i Rebus-serien? Ja, för mig är det Den hängande trädgården som gjorde störst intryck. När jag nu skriver om den borde jag förstås haft den uppdaterad eller fräsch i minnet, men det har jag inte alls utan jag får förlita mig på min minnesbild från kanske 7-8 år sedan. Jag gillade den mörka stämningen i boken, att Ian Rankin kunde få till stämningen utan att frossa i blod och psykopatmördare. Hjälten Rankin var ju också en riktig antihjälte, nedgången, sabbade relationer och otrevlig. Han gillade inte heller opera eller jazz, utan bodde i sin sunkiga lägenhet och lyssnade på rock. Den hängande trädgården vill jag minnas hade bra personligheter kring polisen Rebus - gangstern Big Ger och Rebus dotter, vars namn jag glömt, var med mycket i historien. Jag minns faktiskt inte helt handlingen, men Rebus dotter hade ju varit med om en olycka, eventuellt på grund av Rebus arbete och det fanns en oro kring det. I de senare böckerna försvann Rebus familj ut i marginalen, kanske logiskt med tanke på Rebus liv och personlighet, men som jag minns boken var det en tillgång då de var med.

Vad jag funderar lite på är vad jag tyckt om boken ifall det inte varit den första i Rebus-serien. Ifall tidpunkten för den varit en annan, och hur det varit att läsa om den idag? Har bläddrat lite på nätet efter andras recensioner eller kommentarer och det är väl överlag ganska ljumma, typ boken är helt ok men inte mer:
http://etthemutanbocker.blogspot.com/2009/02/ian-rankin-den-hangande-tradgarden.html

Ungefär så lät det på andra också, fast kanske inte lika välformulerat. Nåväl, jag tror jag bestämmer mig för att inte läsa om boken och fortsätta tänka att det är en riktigt bra deckare.
Förresten diskuterar hon i länken en del om titeln som hon tycker är menlös. Jag har alltid tänkt att den syftar på Cure-låten "The Hanging Garden", som jag en gång lyssnade mycket på. Sambandet mellan boken och låten får jag iofs inte ihop mer än att båda skapar en dyster stämning, men kanske är det gott nog som likhet. Rankin är (var?) förtjust i att döpa böcker efter låtar eller skivor. Exit Music, Let It Bleed, Dead Souls, Black & Blue...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar