måndag 7 februari 2011

Dag 03 - Din favoritserie

Ja, det här var inte så självklart... Min favoritserie? Jag försöker komma på vad det egentligen finns för serier jag följer eller följt med något intresse... Sagan om ringen trilogin förstås, New York trilogin, Stig Larssons Millenium förstås, Sjöwall/Wahlöö gillade jag ju mycket en gång i tiden och funderar då och då på att läsa om. Peter Robinson tror jag att jag läst alla i serien, men efter att toppat med första boken har Robinson varit mer ojämn. Ann Cleeves böcker om Perez på de blåsiga öarna är riktigt, riktigt bra.

Men, en serie var det jag skulle välja och idag får det bli Ian Rankin och hans serie och konstapel Rebus. En klassisk deckar-hardcore serie med den ärrade, slitne och alkoholiserade manlige polisen. De övriga karaktärerna är också som de ska vara i genren, från Rebus kompis/nästan-flickvän, den begåvade tjejen som är på väg att gå i Rebus fotspår samt chef-Derek som har noll koll men filar på sitt yttre och gosar med media. Egentligen är det alldeles för mycket klyschor i serien för att det ska funka, men jag gillar det verkligen ändå. Kanske är det för Rankin drivit klyschorna riktigt ordentligt, Rebus är inte bara lite sliten och gillar whisky utan han sitter på nätterna på skumma barer och dricker rediga mängder. Socialt liv har han inget, han försummar sin vuxna dotter och vänner vet han inte längre vad det är. Särskilt de första böckerna i serien fångade mig Svarta sinnen, Den hängande trädgården och Fallen, var deckaren jag riktigt fastnade i och bara storgillade. Musikreferenserna, det dystra, mörka Skottland där Rebus vandrade gatorna nattetid och dessutom spännande historier. De senare böckerna i serien har väl inte fångat mig på samma sätt och Rebus sista fall var väl helt ok, men jag fick riktigt anstränga mig för att ta mig genom boken. Vet inte om det var för att man efter en tid börjar kunna Rebus-konceptet eller om tiden liksom hunnit ikapp serien. Men Den hängande trädgården som påskdeckare under några regniga dagar det är så man vill ha sina deckarupplevelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar