onsdag 4 januari 2012

2011 - Avlidna

Författare som avlidit 2011?
Inga som jag haft några starka bokband till, men några jag i alla fall känt till:

Vaclav Havel, tjecken. Men, jag har aldrig läst något av honom, utan känner mest till honom för han var president därnere och dessutom blivit omnämnd i Grotescosången om Göteborg.



Birgitta Trotzig, akademiledamoten. Henne tror jag att jag läste något av under litt.vet utbildningen, men i så fall verkar det inte gjort något bestående intryck. Hon såg alltid så allvarlig och dyster ut på alla bilder, så jag har nog aldrig riktigt vågat mig på hennes böcker.

Dessutom känner jag vagt igen namnen Christa Wolf, en tysk dramatiker som väl var i ropet kring 1980-talet och Christopher Hitchens, amerikan som väl mer var debattör än författare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar