tisdag 31 januari 2012

Slash

Rockbiografier är väl lite av en specialgenre bland olika biografier. Särskilt hårdrockarbiografier tycks ha en särskild formel för hur de ska vara. Inspirerade av The Dirt (boken om Mötley Crüe) stoppas det in en lämplig mix mer eller mindre historier om sex, drugs n rock n roll och vips så är boken klar.
Egentligen är det kanske ingen vidare litteratur, men jag tycker ju biografier är väldigt roande litteratur och givetvis ramlar jag över både en och annan rockbiografi. Och nu senast ramlade jag över Slash, av och om gitarristen i Guns n Roses, som såldes ut för 20 riksdaler på lokala ICA Maxi.

Som gammal synthare och sedan indiepopare har väl Guns aldrig varit mina husgudar, men det har ju varit svårt att undvika dem och visst hade de sina goda stunder. Slash hade ju också en ganska stark personlighet som liksom sken genom MTVrutan tillsammans med Axl Rose. Så, tillräckligt intressant för att bry sig kändes biografin.

Tyvärr kan jag väl inte säga jag blev särskilt road eller engagerad av läsningen. Det är en ganska taffligt skriven bok. Om det är beror på översättningen eller att Bozza inte är någon höjdarförfattare är väl svårt säga, men taffligt är det. Det stör mig också att jag inte heller får någon riktig bild av personerna, vare sig någon av Gunsmedlemmarna eller andra figurer, inte ens Slash själv, blir riktigt levande för mig när jag läser. Det staplas massa händelser på varandra, men jag väntar och väntar på att personerna ska komma till liv och få någon slags personlighet, men där väntar jag förgäves. Jag kan också störa mig på Slash framställning där han väldigt tydligt slickar uppåt (Keith Richards, Billy Joel, Mötleyfolk och andra mer etablerade kändisar är alltid beskrivna med vördnad vad de än hittar på) och slår till nedåt genom att såga massa okända musiker från okända hårdrocksband. Däremot är han oerhört mån om att vara neutral och inte skriva direkt illa om sina gamla Guns-kompisar, vilket väl är hedervärt.

Lite goda stunder bjöd väl boken trots allt på - roligt att Slash bakgrund och uppväxt inte alls verkar så olik Anthony Kieldis från Chilipeppers, han hade också några lite roande historier om olika låtars tillkomst. Efter att läst runt lite tycks att det inte är Slash biografi man ska ge sig an om man vill veta om Guns, utan istället basisten Duff McKagan enligt andra bloggare.
Så här börjar det: Det kändes som ett baseballträ mot bröstet, men svingat inifrån. Klara blå fläckar dök upp i ögonvrån. Det var abrupt, blodfritt och som en ljudlös smärta.
Annat jag tänkte på: Musiker med brokig bakgrund, uppvuxen i Los Angeles under tidigt 1980-tal verkar vara en populär bas för musikbiografier - Anthony Kieldis, Mötley, hela Guns...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar