fredag 17 juni 2011

Läsning på stranden?

När jag åkte bil fick jag på lokalradion som hade något slags inslag om "läsning på stranden",  där personer (säkert några slags lokalkändisar som jag har 0 koll på) får tipsa om just bra böcker att läsa på stranden. Fördomsfullt förväntar man sig några väldigt harmlösa deckartips eller någon slags topplistelitteratur, men istället bjöds på en oväntad trio:

1) En dag i Ivan Denisovitjs liv av Alexander Solsjenitsyn
2) Diktsamling av Osip Mandelstam
3) En bok om tjurfäktning av Ernest Hemingway (med en titel jag ju kände igen, men tappade bort just nu...)

Ivan Denisovitj är väl förvisso en bra bok, men strandläsning? Skulle väl kunna tänka mig att läsa om den någon gång, men definitivt inte på stranden mitt i sommaren. Än roligare var förstås tipset om Mandelstam, den ryske poeten. Nu är det oerhört länge sen jag läste honom och Anna Achmatovna, och jag minns det som sympatiska dikter, men hur ofta är man sugen på att läsa lyrik när man ligger på stranden? Och skulle jag nu få för mig att göra det finns det väl mer lättillgängliga saker än Mandelstam.
Hemingways tjurfäktningsbok skulle jag kanske inte heller välja, men jämfört med de två övriga är det ett fantastiskt tips.

Tack, men,  nej tack.
Jag föredrar nog kravlösa deckare, Nick Hornby och, faktiskt, kanske en och annan lite mer seriös sak, men de två ryssarna och Hemingways tjurfäktningshistoria blir inte mitt sällskap på Beach 11.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar