tisdag 21 juni 2011

Läsning på stranden - igen

Ett populärt ämne tydligen. DN hade en artikel där kända författare berättade om sina sommarläsarprojekt, Beate Grimsrud var mest poppis där. Hennes bok får nog vänta till framtiden, jag är inte sugen på mer skildringar av psykisk sjukdom just nu (och det är väl "huvudtema" för den, eller...) Grimsruds Jag går förbi en yxa gjorde inte heller något särskilt stort intryck på mig, den var nog helt ok men inte så mycket mer.

Bästa idén i artikeln var väl egentligen Christine Falkenlands om att läsa om klassikerna man läste som ganska ung, Bröderna Karamazov, hade varit spännande att läsa igen, men det får bli en annan gång än nu i sommar. Jag tyckte den boken var fantastisk när jag läste den, men det var ju snart 20 år sedan, och jag har bara en vag idé om storyn eller vad jag gillade i den, utan minns mest den magiska känslan av att slukas in i boken. Själv är jag egentligen mest sugen på att plöja mig genom mycket av Haruki Murakami. Kafka på stranden borde väl vara allas självklara val på stranden?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar