fredag 17 februari 2012

Vad lockar mest...

1. På Karlbergsvägen 66 i Stockholm ligger Günters, Sveriges bästa korvkiosk. Omgivningen av välbyggda flervåningshus i sten som uppfördes under begynnelsen av förra seklet.

2. Jag sov när han dog. Jag hade ringt till sjukhuset för att än en gång säga godnatt, men han hade försvunnit in i morfindimmorna.

3. Ett hotellrum i Tenderloin District, torskdistriktet i San Franscisco. Det är april 1988 och Valerie Solanas ligger och dör i lugninflammation på en smutsig madrass och nedkissade lakan.

4. -Jag såg ingenting.
 Paul Hjelm suckade djupt och innerligt.

5. Dagen då ingenting längre skulle förbli vad det varit i Raimund Gregorius liv började på samma sätt som otaliga andra dagar. Kvart i åtta gick han från Bundestrasse ut på Kirchenfeldbrücke, som från själva stadskärna leder över till läroverket.

Så börjar de fem olika pocketböcker jag har framför mig, alldeles nyinköpta. Frågan är vilken som lockar mest att bli läst efter att läst de två inledande meningarna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar