torsdag 16 februari 2012

Fem

Dessa barnäventyrsböcker om Julian, Dick, George, Anne och hunden Tim som jag slukade under lågstadiet får jag nu chansen att ägna mig åt igen. Inte helt av eget intresse förstås, utan 7åringen har fastnat för dem. En del kvalité måste det finns i de där böckerna eftersom de faktiskt fångat intresset hos min pappa, mig och nu min 7åring.
Historierna är klassiska äventyrshistorier med schyssta barn som håller ihop och klassiskt elaka skurkar som är farliga men förstås fångas in utan att lyckats skada någon på riktigt. Flera kapitel har också riktiga cliffhangers som förstås ger protester när man ska lägga bort boken. Fem går i fällan har just blivit utläst och den var inte så dum alls enligt mig och fantastiskt spännande enligt 7åringen.


Nu är det hos 7åringen dags för nästa Enid Blytonserie, Äventyrens. Lite blandade känslor för mig, jag gillade de bättre än Fem men är inte helt säker på att lustigheterna med den pratade papegojan är lika roande nu som 37åring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar