måndag 31 januari 2011

Rensa böcker?

Det är inte enkelt det här med böckerna man äger. Alltså, det är ju roligt och vackert att äga böckerna, se bokryggarna pryda rummet. Men, de blir ju för många och bokhyllan är ju inte hur stor som helst. Köpa ytterligare en bokhylla skulle ju iofs kunna vara ett alternativ, men då ska det ju finnas plats för en till och jag vet inte var den skulle gå att klämma in. Istället hamnar extra böcker lite här och där, nattduksbordet, en extra hylla i sovrummet, lite varstans... Men, egentligen vet jag väldigt väl att principen borde vara:
En bok in=en bok ut

Ja, så blir det förstås inte, utan böckerna trycks in i bokhyllan tills det blir akut och jag måste hitta någon slags lösning. Senast gallrade jag ut lite halvdana böckerna till jobbiblioteket, men det är väl inte en lösning i långa loppet (eller kanske är det det?)

Men, men de fulla bokhyllorna leder titt som tätt till små dilemmman. Som nu när jag var hemma hos föräldrarna. De har plötsligt fått massa tid för allt möjligt och röjer nu ihärdigt ur sitt förråd, där kartong efter kartong med saker jag glömt/förträngt dyker upp för att jag ska ta ställning till den stora frågan slänga/spara. I senaste vändan var en av kartongerna halvfull med böcker. Eftersom böckerna hamnat där i lådan från början var väl inte någon av dem mina allra käraste böcker, utan de flesta var väl helt ok, men sådana som jag inte saknat trots att de legat x antal år i en brun låda. Hade de varit kvar i lådan hade jag antagligen inte märkt att de var borta, men nu blev det väldigt antingen eller när man måste ta ställning till att ta hit dem till eller göra sig av med dem för gott. Och, där kom problemet, det är alltid en liten sorg att göra sig av med böcker för alltid. Dessutom var det en definitiv dumpning av böckerna det här, jag misstänker starkt att de utgallrade böckernas öde kommer bli tippen. Annars hade det blivit mitt ansvar att fixa någon som var intresserad av nötta och förrådsluktande pocketar som I de sista tingens land av Paul Auster, en novellsamlig från En bok för alla, något av ryssen Turgenev, en väldigt sliten Slottet av Franz Kafka samt ett antal böcker till.

Det blev hejdå till hela bokhögen. Nästan. Jag förbarmade mig över ett par stycken, även om det lär vara omöjligt att knöka in dem i hyllan här hemma. Pappa Goriot av Balzac och Gogols novell Kappan. Kunde inte med att slänga någon av dem, även om åtminstone Gogol luktar efter sina år i förrådet, lite som en gammal sliten kappa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar