måndag 25 oktober 2010

Bokköp

I våras bytte jag jobb och fick av kloka människor i avskedspresent presentkort i bokaffär. Idag har jag då slutligen utnyttjat mitt nya kort och köpte Caroline af Ugglas bok hon skrivit tillsammans med psykologen och poeten UKON. Boken är väl en slags självbiografi, men otradionell sådan då den består av ett antal sessioner i terapisoffan för af Ugglas.

http://www.youtube.com/watch?v=j95EazH7HI4

Boken verkar intressant, både för att jag att är lite av en sucker på självbiografier om alla möjliga människor, men dessutom för att den återger en terapi ganska exakt. Givetvis vet man inte hur exakt återgiven terapin är, de kan ju ändrat massa och snyggat till det, men ska man tro af Ugglas är det ganska ordagrant återgivet. Trots att jag läst en hel del psykologi och terapiskildringar är det ju sällan man får dem återgivna ordagrant, utan det vanliga är ju en beskrivelse i efterhand av antingen terapeut eller patient. Det är för all del också intressant, men en hel del hinner ju hända på vägen från terapirummet till boken, och jag kan se fram emot att inte bara få samtalen återgivna i efterhand utan att få läsa dem ganska ordagrant.

En gång i tiden hade jag en föreläsare, som inte alltid tänkte som jag, som påstod att väldigt mycket i terapier är brus som skulle kunna tas bort. Jag tror han hade ganska fel, utan tvärtom är det nog mycket i detta brus som är lika viktigt för terapin som de "tunga" delarna som han ville fokusera på. Jag hoppas på att af Ugglas och UKON bjuder på både brus och insikter i boken, det skulle göra den riktigt läsvärd tänker jag. (Eller så har jag väldigt fel, och har köpt en oläslig bok full av brus...)

Trevligt med presentkortet var att det dessutom räckte till en novellsamling av Alice Munro. Munro läste jag för länge, länge sedan efter att en Kanadafrälst god vän rekommenderat henne, och vad jag minns var det en fin novellsamling som bjöds. Sedan har jag ärligt talat knappt tänkt på Munro, men så dök hennes namn upp väldigt mycket i alla möjliga sammanhang och till och med Nobelpristips, så det ska bli lite intressant att se hur det är att läsa henne nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar